The Day After

Férfihűtlenség - koreai módra

 

Az biztos, hogy Hong Sang-soo filmrendezőnek nagyon is van közlendője, valamint sajátos stílusa, és az is biztos, hogy utóbbi filmjeiben több oldalról körüljárja mindezt. Teszi ezt úgy, hogy sem eszközein, sem a lényegében hasonlatos témaválasztásain nem változtat. S mégis: minden egyes filmje külön fejezet a férfi gyengeségéről, a sojuba fojtott nagy beszélgetésekről, a más-más szavakkal elmesélt ugyanazon történetekről, emlékekről és a kesernyés, maró koreai humorról. Vagyis arról, hogy férfi-nő kapcsolat nem fekete-fehér, és a férfihűtlenség mögött ezer+1 motívum bújik meg, és hogy mindenki sérül a párkapcsolatok során.  És Hong szerint ezt lehet tagadni, máshogy elmesélni, de attól még jéghidegen igaz.

Ha úgy tetszik, szerintem ez a film egy újabb fejezete Hong rendező, nagyon sajátos  „A soju 50 árnyalata”  világának és kifejezésmódjának. Ezt persze lehet szeretni, vagy nem szeretni.

Jung Jae-young (jobbra) és Kim Min-hae a "Right Now, Wrong Then"c. filmben 

Mint mindig, Hong rendezőnek a főszereplők kiválasztása most is telitalálat. Gondolok elsősorban a mai napig legjobban kedvelt „Right Now, Wrong Then” (2015), vagy éppen a „Night Alone the Beach” (2017) filmjeiben főszerepet kapó színészre, a „személyes nagy kedvencemre” Jung Jae-young-ra, vagy a jelen filmje hőseként kiválasztott Kwon Hae-hyo-ra.

Kwon Hae-hyo a "The Day After" c. film főszereplője

Mint ahogy az említett korábbi filmekben, a történet most is egy nem éppen ’Bel Ami’ szépségű, mondhatni átlagos külsejű, középkorú koreai férfiről szól. Ez a férfi a világ bármelyik pontján élhetne, van egy kis házasságon kívüli liazonja, vagy legalábbis álmodik róla. Amibe aztán vagy belebukik, vagy nem. Ami miatt lavírozik és esetleg gennyládának érzi magát. Vagy éppen hogy nem. Élj a mának, mielőtt megöregszel! Igen, de aztán mennyi áll majd a cehhen?? ( (zeche, ném.)

A Kwon Hae-hyo által alakított figura, Bong-wan egy elég jól ismert író (tehát művészlélek) és egy kis könyvkiadó tulajdonosa, aki megcsalja a feleségét az annál jóval fiatalabb asszisztensével. Igen, ez itt egy koreai affér, ami jellemzően és legtöbbször hosszú, érzelmekkel átfűtött és sojuval átitatott éttermi beszélgetésekben (is) zajlik, mert a férfi persze tipródik, hiába szerelmes.

a feleség...

A feleség lassacskán ráébred, hogy a 'másik' nő csakis az asszisztens lehet, de csak azután, amikor férje már éppen szakít szeretőjével, és új titkárnőt vesz fel. Beront a kis kiadóba és lekever egy pofont a mit sem sejtő új asszisztensnek,  s ráadásul mindennek el is mondja. Itt persze van az a pont, ahol komédiába fordulhatna a dolog, de naná, hogy nem egy Hong filmben. A néző itt inkább megdermed, és mosolyt majd csak az író és a megpofozott asszisztens délutáni iszogatós lelkizése vált ki. Persze, keserédes ez a mosoly, mindannyian tudjuk.

az új asszisztens...

Az új assziszetns Areum (Hong rendező gyönyörű múzsája és házasságon kívüli szeretője, Kim Min-hae színésznő alakításában) egy rendkívül érzékeny és intelligens nő, akivel perceken belül a lélek legmélyebb bugyrait feszegető beszélgetés alakul ki. Bong-wan pillanatok alatt a nő legbelsőbb családi ügyeiről is kérdez, igyekszik közvetlen lenni, oldani az incidens miatti feszültséget .  

Aerum őszintén csodálja és tiszteli híres főnökét, ám képes olyan zavarba ejtő kérdéseket feltenni, sőt gyávasággal vádolni a férfit, amivel az talán még maga sem szembesítette magát sohasem.

Aztán a történet itt vesz egy váratlan csavart (naná, Koreában vagyunk), és én is szándékosan kihagyom ezt a részt az ismertetőből, bocsánat….meg kellene nézned a filmet!

Szóval pár évvel később vagyunk, amikor Bong-wan neves irodalmi kitüntetést kap és Areum eljön, hogy gratuláljon neki.

És a beszélgetés… mintha csak déja vu lenne! Bong-wan ugyanazokat a kérdéseket teszi fel Areum magánéletéről, amit azelőtt. Már-már zavarban van a néző, és azt hiszi, hogy visszajátszódik a történet, csak éppen más ruhában vannak ők ketten, no meg éppen tél van. Aztán kiderül, hogy nem erről van szó. Hanem egyszerűen arról, hogy idővel elfelejtjük a korábban fontosnak hitt dolgokat. Hogy idővel máshogy látjuk. Hogy van, aki így emlékszik az eseményekre, van aki úgy. Hogy van, akinek egy fontos múltbeli mondat a másiknak már semmit sem jelent, nem is emlékszik rá, vagy egészen jelentéktelenné silányult.

Kim Min-hae és Hong Sang-soo rendező

Személyes vélemény: szeretem Hong filmjeit. Fanyar humorral leplezi le magát (is) ezekben, hisz mindenki számára ismert a közte és Kim Min-hae színésznő közötti „bűnös (?)” szerelem. Szeretem a filmjeit, mert nem vonják el a figyelmet fölösleges hirtelen vágásokkal, mert olyanok, mintha színházban lennénk. Szeretem, mert a fekete-fehér képsor és a lassú kameramozgás teret enged a nagyszerű színészi játéknak. És szeretem a filmjeit, mert túlzások nélkül, egyszerűen és leplezetlenül nagyon-nagyon emberiek. 

Ja, igen! És nagyon szeretem azt a gyönyörű zenét... :-)

A film rendezője és a szereplők Cannes-ban, 2017.

 

// 2018. január 25. //   

 

Szerző:

Érzéki Korea

Téma: The Day After

Dátum: 2018.01.28

Feladó: Érzéki Korea - > Erzsébet

Tárgy: The Day After

Kedves Erzsébet!

Azt sajnos nem hiszem (vagyis, nincs tudomásom róla), hogy készült-e hozzá magyar felirat. Angol felirattal láthatod pl. a MyAsianTV oldalon.

Ha a Right Now Wrong Then tetszett, akkor szerintem ez is fog:-)

ÉK

Dátum: 2018.01.26

Feladó: Erzsébet

Tárgy: The Day After

Nekem a Right now Wrong then nagyon tetszett a koreai filmfesztiválon láttam. Ez is nagyon jó lehet, hol lehet látni? Esetleg magyar felirattal? Nem olyan nagy gond az angol sem, csak jobb lenne magyarral :-)

Köszönöm a cikket!

Új hozzászólás hozzáadása