Sikersztori !

EGY HAMISÍTATLAN SIKERSZTORI: A K-DRÁMA

Ezeket a sorozatokat nem lehet megunni! Legalábbis egyelőre és azoknak, akik kedvelik, követik, és egyre gyakrabban elemzik is a K-hullám legaktívabb és leginkább pezsgő műfaját. Idén januárban erről a figyelemreméltó műfajról szóló sorozatunk harmadik részével jelentkezünk, amely ezúttal arra a kérdésre keresi a választ, vajon van-e titok, ha igen mi az, és mivel képes magára vonni a különböző kulturális héttérben élő nézők millióinak figyelmét a K-dráma jelenség?  Mi hathatott ilyen elementáris erővel? Számunkra nyilván az is, hogy nagyon távoli, eddig kevésbé ismert és titokzatos világot ismerhettünk meg, nem is beszélve a gondosan kiválogatott, modellszerű (sok esetben modellből lett), tehetséges, no és egzotikus színésznőkről, színészekről. S mi még?

A néző olyan lény, aki szeret azonosulni, beleélni és mások történetén keresztül megérteni, megbocsátani, felmenteni, elítélni, sírni, nevetni, elutazni, elringatózni. Tudat alatt talán magát keresi. Úgy tűnik, erre az igényre a K-dráma választ talált. Hogyan vajon? 

A koreai sorozatok témaválasztása és azon belül is fókuszba helyezett mondanivaló elképesztően széles skálán mozog.  A teljesség minden reménye nélkül néhány példát említünk csupán, s ezeken felül nyilván megszámlálhatatlan mást tudnátok még felsorolni:

A történelmi sorozatok, a (neo-) kunfucionista értékek tárháza,  ahol a többnyire romantikus történetek a királyság különböző szakaszaiban zajlanak, sokszor a valós történelem adja az alapot és intrika, árulás áll szemben a hűséggel és a becsülettel. (Sejong a nagy király, Yi San, Soldier, stb.)

A régi korokban játszódó történetek egy nagy részénél a drámát azonban nem, vagy nem csak maguk az események szolgáltatják, hanem az emberi konfliktusok.  S ezekben legtöbbször önmagukkal kell megküzdeni a szereplőknek. Ott van például Chae Ohk, a „Damo” hősnője, akinek szembe kell fordulnia bátyjával, meg kell ölnie, de ő is vele hal. Vagy nézzük Bidamot a „Silla királyság” ellentmondásos alakját, aki szerelméért, a királynőért öngyilkosságba kergeti az anyját, ámde kettős énje sorsszerűen bukást hordoz. 

Tedd a szívedre a kezed, ha nem is ilyen kiélezett helyzetben, de ki nem került már konfliktusba önmagával?

 

A mai modern korban játszódó sztorik szintén tarolnak, hiszen a témaválasztásnak és a jellemábrázolásnak itt is végenincs kínálatával találkozhatunk.

Bárki kedve szerint válogathat! Érdekel, milyen az orvos-etika és kórházi ellátás Koreában? Nézd meg például a „Dr.Stranger-t”. Milyen szinglinek és vidáman romantikusnak lenni Szöulban? Ott van többek közt a „Gentleman’s Dignity” Kell egy kis misztikum? Kattints a „ Master’s Sun-ra”, vagy a „Gu Family Book-ra”, sőt ez utóbbinak még a lélekvándorlásról és az örök körforgásról is van mély mondanivalója.  Milyen az élete a Gangnam tehetős, ámde természetesen nem dolgozó férjes asszonyainak és gyerekeiknek?  Nézz bele a „Mama” c. sorozatba (2014!) és máris nem biztos, hogy szeretnéd az ottani életet. Esetleg időutazás? Válaszd a „Faith-et”, vagy akár a legutóbbi nagyágyút, a „My Love From the Start”! 

Érdekel, milyen egy tisztességtelen ajánlat koreai módra, amit egy szupergazdag és gyönyörű nő tesz egy jóképű, ámde anyagilag a csőd szélére jutott nős fiatalembernek? Ott van a „Temptation”, ráadásul hihetetlen nagy sztárokat felvonultatva. S ha netán a politikai, a gazdasági elit élete (és annak minden rákfenéje),  vagy Dél-Koreának egy kevésbé részletezett újkori történelme érdekelne (mondjuk úgy a 70-es, 80-as évek eleje), no meg a bosszúra esküdött magányos hősök elkeseredett harca, hát nézd meg a „Bad Guy-t”, az „Endless Love”-ot (a 2014-ben készített sorozatról van szó), vagy akár „Shark”-ot.

A témaválasztásnak ez a palettája szinte már nem is lehet színesebb és az előbb említettek természetesen csak kiragadott példák. Ez a sokszínűség viszont még mindig nem magyarázná meg a koreai szappanoperák elsöprő sikerét, ehhez kellenek még egyebek, mint például a forgatókönyvek, a filmzenék, rendezői ötletek, a humor és színészi alakítások. Igen, de mit alakítson a színész, ha nincs kidolgozott figura? Talán egyetértünk, hogy a K-sorozat másik nagy erőssége a jellemábrázolás és a karakterek legtöbb esetben igen alapos kidolgozottsága. Mért van, hogy néha a pozitív hős cselekedetét nem értjük, vagy elítéljük, és mért fáj a szívünk, ha olykor egy „rossz fiú” elbukik? Legközelebb ezt a témát vesszük nagyítónk alá.

Szerző:

 Érzéki Korea