Visszhang - Cannes után

          A szégyentelen (The Shameless)

Végéhez ért tehát az idei, 68. Cannes-i Filmfesztivál, a zsűri meghozta döntéseit a versenykategóriában indított alkotásokról.  Aki követi az eseményeket az jól tudja, hogy oldalunk a koreai művészetekkel és kultúrával foglakozik, és azt is, hogy Európa legrangosabb filmszemléjére négy dél-koreai filmet hívtak meg az idén, - de egyik sem versenyfilmként indult.  

A négy alkotás közül a legnagyobb figyelmet már a bemutató előtt (és után is) OH Seung-uk filmje, a „The Shameless”  kapta, mind hazai, mind pedig nemzetközi oldalról. 

Ezt a rendkívüli figyelmet természetesen JEON Do-yeon személye hívta elő, hiszen ő az egyetlen koreai színész, aki 2007-ben a „legjobb színésznő”kategóriában Aranypálma díjat nyert a „Secret Sunshine” c. filmben nyújtott alakításáért, tavaly pedig zsűritagnak hívták meg. Mondhatni, JEON Do-yeon új filmjét igencsak érdeklődéssel várták Cannes-ban.

A kritikusok véleménye megoszlik, van aki úgy látja, hogy JEON Do-yeon viszi a filmet a vállán, míg a KIM Nam-gil által alakított detektív karaktere egy unalmas, fásult figura.

Más kritikus azonban így vélekedik: „Vélhetően marketing megfontolásból főszereplőként Jeon Do-yeont hirdették, de valójában Kim Nam-gil az, aki elfoglalja a terepet és a detektív figurája a színész eddigi egyik legerőteljesebb alakítása. Jeon most is mindig, mesterien nyúl ehhez a kihívó szerephez, de valószínűleg nem ez lesz legemlékezetesebb teljesítménye”.

Kinek higgyünk? Azt hiszem, legjobb, ha megnézzük a filmet, egyelőre persze csak egy részletet, hiszen csak május 27-én mutatják be a hazai mozikban

 

A történetben egy detektív mélyebben gabalyodik bele az egyik esetébe, mint azt a hivatalos eljárás megkövetelné. Miközben csalinak használja a gyilkossággal gyanúsított férfi szeretőjét, kettejük közt megmagyarázhatatlan szálak fonódnak.  A háttérben a társadalom elcsúszott értékrendje, a bűnözők kisstílű, piti vágyai, és a korrupciótól messze nem mentes bűnüldözők fásult világa áll. És – mintegy közéjük ékelve – megjelenik egy nő (egy alacsonyosztályú bár-girl ), aki visszavárja szerelmét, de megzavarodik az új férfi jelenlététől.   

    

 „Nem az volt a célom, hogy egyfajta „famme fatale” (végzet asszonya) típusú nőt ábrázoljak” – mondta OH rendező   – „Ez a nő elindult a lecsúszás útján, dekadens személyiség, de van elég ereje még, hogy bátor és független próbáljon maradni, és van benne egy csomó bűntudat is. JEON Do-yeon kiengedte a  palackból a képességeit és lehengerlő alakítást nyújtott ” 

  • Hogy látja a rendező a férfi főszereplő figuráját? El tudja hinni és hitetni, hogy egy ilyen durva, semmilyen kegyetlenségtől sem visszariadó, ráadásul érzelmileg is a végletekig kiégett rendőrnyomozót ez az asszony érzelmileg megérinti?

OH: „ Ez a film a szerelemről, de legalábbis a szerelem utáni vágyról is szól. Arról a megmagyarázhatatlan érzésről, amire a legtöbben a mai túl zajos és mély érzésekre szinte képtelen világunkban vágyunk. S ez az eltemetett szeretetéhség hatványozottan igaz a bűnöket üldöző rendőrök és nyomozók világában. Keménnyé és gonosszá válhatnak – pont olyanná, mint akiket megpróbálnak elkapni. Ennek pedig egyenes következménye a kioltottság” 

  • Ha ez egy Hollywoodban készült film lenne, tele lenne akciós jelenetekkel, látványos autós üldözésekkel, hogy a néző jobban képben legyen az egymást követő eseményekkel.  Itt ez hiányzik…

OH :

 „Nem utcai autóversenyzést és kaszkadőrök bravúrjait akartam bemutatni. Ha már harc, akkor két azonos kaliberű és lelkületű férfi - ha jobban tetszik: két hím - összecsapása volt a fontos.   

KIM Nam Gil:

 „Amikor PARK Sung-woong ( az üldözött bűnöző szerepét alakító színész) a film felvételekor először úgy igaziból belémszállt, azt hittem nem kapok levegőt. Olyan kemény volt a teste, az ütései, és annyira profi volt a küzdősportban, hogy teljesen élethű lett a felvétel. Nagyon össze kellett magam szedni, hogy megoldjam a jelenetemet:-)

A figura, akit alakítottam (Jung Jae-gon nyomozó) születhetett volna a másik oldalra is, nem tudom melyikük lett volna az aljasabb„  

OH :  

„Egy olyan durva, kemény figurát akartam egy magára maradt nő mellé tenni, aki - ha Amerikában született volna, a „hidegvérű, szenvtelen western-antihős” lett volna.  A kettejük kapcsolatában veszít erejéből, a nő pedig hőssé tud válni. Ezek a férfiak valójában félnek a nőktől, valamiért bűntudatuk van velük szemben – és ezt persze tagadják, rejtegetik. Az alapkoncepcióm az volt, hogy mi történik olyankor, ha egy ilyen lélekben halálra ítélt fickó találkozik egy, a végsőkig kétségbeesett nővel és nem tudnak egymás hatása alól szabadulni.”  

 civilben

JEON Do-yeon:

„Amikor először elolvastam a forgatókönyvet, úgy láttam, hogy ez a nő már reményvesztett, fokozatosan kezdi feladni, és a szerelemben sem hisz már soha többet. De jobban átgondolva rájöttem, hogy a lelke legmélyén – mint minden nő – még vágyik a gyengédségre, egy férfi erős és védő karjaira és szerelmére. A legnagyobb bajban marad magára. Azonban az érzése az új férfi iránt rossz vágány. Nem csak azért, mert az is galádnak, „szemétnek” bizonyul, hanem mert neki magának is bűntudata van a régi szerelmével szemben. „     

KIM Nam-gil:

„Első pillanatban megfogott a forgatókönyv sztorija és a lehetőség, hogy szerepelhetek OH rendező filmjében.  Aztán az is érdekelt, hogy kollégám, Lee Jung-jae, aki eredetileg kapta a szerepet (megj.:vállműtétje miatt le kellett mondania), miért szerette volna olyan nagyon eljátszani. Aztán másodszor is elolvastam a forgatókönyvet és megértettem a „miért-et”

De mind ezek fölött ott volt az akkor már biztos női főszereplő, a lehetséges partnerem, az általam oly nagyon csodált, gyönyörű színésznő Jeon Do-yeon. Ez végképp levett a lábamról, igen, nagyon szerettem volna együtt játszani vele és tanulni tőle. :-) "    

JEON Do-yeon:

„Kíváncsi voltam, milyen lehet Kim Nam-gillel együtt dolgozni. Korábban még nem ismertem személyesen. Veszélyes fickó hírében áll, így hát őszintén szólva, izgultam kicsit, hogy milyen lesz.  Az biztos, hogy amikor vele játszottam, valóban igazi nőnek, nemcsak ’partnernőnek’  éreztem magam és ez nagyon jót tett az alakításomnak is!

 civilben

  • Néhányan azt mondják, KIM a filmben kényelmesen és kedvesen elfoglalja a hátsó ülést és átadja a kormányt és a terepet a nála jóval tapasztaltabb partnernőjének, s ezzel persze a film főszerepe is átcsúszik JEON oldalára.

OH:

"Igen, hát nekik fogalmuk sem volt a forgatókönyvről, vagy abból alig valamit értettek meg. Ezek azt mondják, hogy a Kim Nam-gil alakította figurának sokkal zúzósabbnak, „tökösebbnek” kellett volna lennie. Hát nem. A mi ázsiai felfogásunkban és társadalmunkban ez a típusú férfi már túlságosan kiégett és kimerült. Kim szerencsére nem hallgatott a már korábban is felzengett néhány szirénhangra és a lehető legnagyobb finomsággal, pontossággal ábrázolta ezt a koreai férfitípust. Pontosan azt, amit én megálmodtam. Kevés nála karizmatikusabb alakkal találkoztam. Érdekesség talán róla, hogy a film befejező részének forgatásánál heves lázzal küszködött. Mintha ő bűnhődött volna azért, amit az általa alakított figura elkövetett...."

„valakinek fizetnie kell végül”

 

JEON Do-yeon

„Igen, sokan azt gondolták, hogy ez egy nagyon bonyolult film. Az igaz, hogy a filmben megjelenített érzelmek komplexitása, összetettsége ezt a képet adhatja, de melyikünk az, aki a legtöbbször nincs összekeveredve az életében és az érzelmeiben??

Itt két elfáradt ember találkozik és ahelyett, hogy felemelnék egymást, elmulasztják a talán utolsó lehetőséget”.

 

KIM Nam-gil

„Amikor visszanéztem a filmet, először azt gondoltam, nem voltam elég jó ennek a figurának a megjelenítéséhez. De ugyanakkor azt is gondolom, hogy a szerepem és ez a film nem csak egy férfi keménységéről és a kiüresedett lelkéről szól, hanem a szerelemről, és az ezzel járó felelősségről. Ennek a karakternek túl sok sebe van és ő is túl sok sebet ejtett a múltban, már szinte nem is érzékeli, ha bántják, azt meg pláne nem, amikor ő bánt. Nem tudja, hogy kell szeretni,  nem ismeri fel az igazi érzést akkor, amikor kellett volna. Gyávaság?  Igen, az is, abszolút!

De a férfiak már csak ilyenek, néha a legfontosabb pillanatban adják fel, ha érzelmekről és felelősségről van szó. A leginkább az szúrt belém, hogy sokszor mintha nem is kellett volna játszanom, mintha magamat kellett volna alakítanom, és én magam lettem volna Jung Jae-gon, a szégyentelen…    

 

Forrás: Oltripenserio.it., Hancinema, TVUDLAP,Festial duCannes/Daily Review          

 

                 HOPPÁ ! :-D :-D

           + 2 kérdés Kim Nam-gilnek :-)

  • Hogy elvállaltad a szerepet, az is motivált, hogy Jeon Do-yeon mellett játszani kiugrást jelenthet a karrieredben?

KNG: „Uhmmm…nem hiszem…, nem csak azért. Azért, mert nagyon gyönyörű és tapasztalt (hatalmas nevetés). Van mit tanulnom még! Az mond valamit, hogy én igyekeztem 100 km/ó sebességgel odatenni magam, míg ő 136 km/órán pörgött folyamatosan? Szédületes volt!”

  • Szeretnél még vele dolgozni a jövőben?

KNG: De mennyire! És ígérem, hogy akkor 160-assal hajtok  mellette! :-) :-) :-) 

 

                     HOPPÁ ! :-D :-D

              + még 1 kérdés Kim Nam-gilnek :-)

  • Milyen érzés volt Európa és Cannes vörösszőnyegén?

KNG: „Uhmmm…,tényleg nem tudom. Cannes nem szerepelt az előzetes listámon (nevetés). Kicsit olyan volt, mintha a Busani Nemzetközi Filmfesztiválon lennék, csak egy másik országban, több európai arccal körülvéve. Na, de komolyra véve. Persze! Nagyon jó volt, nem mindenkinek sikerül ilyen rangos helyre eljutni…. Busan viszont közelebb van (nagy nevetés). A francia konyha nagyon jó, így aztán itt is minden reggel kimentem futni a tengerpartra, csakúgy mint otthon, vagy Busanban. Aztán már másnap rájöttem, hogy felesleges napszemüveget viselnem – itt kevesebben vesznek üldözőbe, sajnos....hahaha"       :-D :-D