LOVE, LIES

Lehet egy gisaeng féltékeny?

Ha valakinek szép és mély emlékei vannak a 2005-ben készült költői szépségű filmről, az „Egy gésa emlékiratai”-ról, akkor talán várakozással tekinthet a holnap, április 13-án bemutatandó koreai mozifilm elé is. A PARK Heung-sik (legutóbb: The Memory of The Swords) rendező által alkotott filmről máris írtak az elővetítésre meghívott kritikusok, ezekből állítottunk össze egy cikket, amit szeretnénk itt és most veletek megosztani.

A történet a 40-es évek Szöuljába visz el bennünket, annak is a gazdagabb, tehetősebb és talán még mindig titokzatos világába egy fájdalmas gisaeng (kiszeng) - történeten keresztül. Csakúgy, mint a hősnők arca, a „Love, Lies” is aprólékosan, precízen bemutatott csodaszép film. A japán-megszállás utolsó éveinek festői (talán túlságosan is idilli) szöuli utcák hangulatába gyönyörűen simul bele a finom, pasztellszínű hanbokok hullámzása, amelyeket lenyűgöző hímzéseit gondos kezek készítették. Biztos, hogy az eredetileg Londonban divattervező szakmát szerzett rendező nem véletlenül mutatta be filmjét éppen április, a cseresznyevirágzás idején, hiszen így sokkal könnyebb a képi átkötés.

A film képi világa lenyűgöző és nagyon hatásos, ám e finom, és elegáns élet látszatát keltő világ falai könnyeket, küzdelmeket, szomorúságot és elkeseredett féltékenységeket takarnak. De pontosan ez is a cél. Minden képsort és minden beszélgetést egy gyönyörű kép megalkotására találtak ki, amit ha megkapargatunk, szomorúan peregnek le róla a csoda festékrétegei. És minél mélyebbre haladunk, annál több lesz a visszataszító emberi vonások tárháza, közülük is az áruló és halálos féltékenység.

Han Hyo-joo

A történet elején egy gisaeng képző iskolában vagyunk, ahol az erre alkalmasnak talált fiatal lányokat énekelni, táncolni, verset költeni és a férfi vendégeket szórakoztatni tanítják. Itt él a gyönyörű So-yul (HAN Hyo-joo: The Beauty Inside, Always, Dogn-Yi), aki magának az iskola vezetőjének, a valaha volt híres gisaengnek a lánya. Mivel mindig a figyelem központjában van, és mindenki a szépségét és a tehetségét hirdeti, So-yulban megérik az érzés, hogy ha valaki, akkor ő lesz a tökéletes szórakoztató sztár, akire még fényes és gazdag jövő vár, s talán szerelem is.  

Chun Woo-hee

Amikor egy Yeon-hee nevű új növendék érkezik az iskolába (CHUN Woo-hee alakításában), a két lány között szoros barátság alakul ki. Yeon-heet apja adja el a gisaeng-képzőnek, aki nem tud és nem is kíván tovább gondoskodni lányáról. So-yul vidámsága magával ragadja megtört szívű fiatalabb társát, akit a többiek visszahúzódó természete miatt „tüskés virágnak” csúfolnak.

A film abban a korban játszódik, amikor Korea zenei élete éppen nagy átalakulásban van, hiszen éppen összecsap a múlt és vadonatúj modern. Ez az úgynevezett jeong-ga-ban testesül meg, ami a koreai hagyományos zene, az első koreai táncdalok, az amerikai jazz és a japán enka zenei stílus fúziójából született meg. A lányok odavannak az új stílusért, noha ezt az ő „szakmájukban” nem igazán engedhetnék meg maguknak.

Yoo Yeon-seok

So-yul közben megismer egy lehengerlő, dögös kinézetű és szeszélyes dalszerzőt Yoon-woo-t (YOO Yeon-seok alakításában: Mood of The Day, Perfect Proposal, The Royal Tailor), aki lenyűgözi őt modern eszméivel, könnyed, flegma eleganciájával és főleg az ő szépsége iránti tiszteletével. Úgy érzi, ez a fiatalember a szerelem és a karrier ígéretével kecsegteti.

A konfliktus akkor robban be, amikor Yoon-woo meghallja Yeon-heet, a kis „tüskés virágot” énekelni. A lány érzelmekkel és fájdalommal teli, csodaszép hangja elbűvöli a férfit és elhatározza, hogy komponál számára egy dalt, amivel énekesi karrierhez szeretné segíteni a lányt. So-yult, aki addig pátyolgatta a kicsit lenézett barátnőjét, hatalmába keríti a keserű és féktelen féltékenység. nem tud magán uralkodni és olyan poklot szabadít rá mindenkire, aminek pusztító ereje mindenkit elsöpör, elsősorban is saját magát.

A „Love, Lies” több kérdést is felvet. Ezek közül az egyik az a kettősség, amit az ún. gisaeng-lét jelent, ami egyrészt feltételezi az eleganciát, a jól neveltséget, de mindez végül is pusztán a férfiak szórakozását és kedvét hivatott kielégíteni, akárhonnan nézzük is. Noha a gisaeng hölgyek a filmben szívesen hangoztatják (és hiszik is), hogy nemes lélek lakik bennük, bizony, hogy ez a lélek megnyomorított és a legtöbbször sokkal közelebb áll a közönségeshez, mint a finomsághoz és a nemességhez. Hiszen az a művészet, amit tanulnak ugyan tényleg egyfajta művelése a művészeteknek, de ennek célja egyértelműen az érzéki és szexuális csábítás tökéletesítése – és igen, anyagi haszonszerzés céljából.  

„A gisaeng olyan, mint a virág, amely érti az emberek beszédét” – hangoztatja növendékeinek a Madame, ezzel sugallva azt, hogy lányainak feladata magasztos, mert közvetítenek az emberi és megfoghatatlan szépségű gyönyör között. De aztán azt is hozzáteszi, hogy: „Igen, ezeket a virágokat a férfiak szedik, akik aztán teljesítik a kívánságainkat.”  

S itt felmerül az a kérdés, hogy vajon ebben – a végül is anyagias szolgáltatások világában – van-e helye a féltékenységnek. Hiszen a férfinek (aki fizet) joga van így tenni, s ha aztán máshogy gondolja – akkor joga van amúgy tenni. De a féltékenység reménytelenül és fájdalmasan szomorú emberi érzés.

 

Érdekes, hogy HAN színésznő – akit tiszta, szép arcáról nevezetes – a még vidám, felhőtlenül reménykedő nő szerepében kevésbé meggyőző, mint amikor a később csalódott, keserű szeretőt kell alakítania, akit egyre inkább hatalmába kerít a féltékenység és a gyűlölet.  

„Magam is meglepődtem, amikor viszont láttam magam a filmvásznon. Nem tudtam, hogy ilyen arcom is tud lenni és egyáltalán nem voltam benne biztos, hogy ilyen romboló oldalam is létezik. De a film, a rendező mindezt kihozta belőlem. Már megint tanultam valamit – mint mindig.

Nem vagyunk bájosak. Nem vagyunk lenyűgözőek. Nem vagyunk gonoszok. Nem vagyunk szörnyetegek. Mind ezek együtt vagyunk. EMBEREK, EMBERI LÉNYEK VAGYUNK.”  

// 2016. április 12. //   

 

Szavazás

Melyik filmben / drámában tetszett legjobban HAN Hyo-joo alakítása?

The Beauty Inside (7)
39%

Always (4)
22%

Dong-Yi (7)
39%

Összes szavazat: 18

Szerző:

Érzéki Korea