Koreai akciók NY-Cityben

Azt nem tudjuk, hogy New Yorkban hogy ünnepelték meg a Húsvétot, viszont az amerikai metropolisz „Mozgókép’ Múzeumában koreai akciófilmeket vetítettek. S nem is akármilyeneket! Nézzük az öt filmből álló kínálatot, amelyet április 3-5 között várták az érdeklődőket és mi más, mint két történelmi dráma nyitott.

 

KUNDO (bemutató: 2014)

A film a késő-joseon korba, 1862-be visz bennünket, amikor is Koreát komoly társadalmi és gazdasági válság sújtja. Természeti csapások sora, járványok, rossz termés és a nemesek zsarnoksága még csak fokozza a nép nyomorát és ellenszenvét a fennálló hatalommal szemben. A király túl gyenge, a korrupt kormányhivatalnokok és nemesek csak a saját zsebüket tömik. Ezen a talajon nő ki egy elementáris erejű ellenállási mozgalom, amelynek megtestesítője a Kundo nevű útonállóbanda, amely fosztogatja a gazdagokat és támogatja a szegényeket. A film két főhőse a kiválóan képzett bandavezér és nem kevésbé edzett, a nemesek oldalán harcoló ellenfele. Kiderül, hogy kapcsolatuk ennél sokkal mélyebbre vezet vissza a múltba… 

 

War of the Arrows - Nyilak (bemutató: 2011)

Szintén a történelmi időkben játszódik a film és két testvér, egy fiú ( Nam-yi) és egy leány (Ja-in) sorsáról szól, akik elvesztik családjukat, s később egymást is a viszontagságok közepette. Aztán, sok év múlva az élet úgy hozza, hogy találkoznak, ekkorra azonban már Ja-in férje tulajdon bátyjának halálos ellensége…  A konfliktust semmi más nem oldhatja fel, mint egy drámai összecsapás.

A film egyébként 2011-ben a legsikeresebb koreai film volt, mind a kritikusok, mind pedig a nézők (nézettség) tekintetében. Számos nagydíjat nyert, s többek közt a főszerepet alakító Park Hae-il elnyerte a legjobb férfi főszereplő címet.

Tegyük ehhez még azt is, hogy a rendező ugyanaz, mint aki az eddig valaha volt legsikeresebb koreai filmet („Roaring Currents” /Admirális/”- 2014) alkotta? 

Confession of Murder – Beismert gyilkosság   (bemutató:2012)

A múltból megérkeztünk a mába. Kegyetlenül cinikus történet ez. Egy nyomozóról szól, aki minden erőfeszítése ellenére sem tud elkapni egy hidegvérű sorozatgyilkost, aki már tíz ártatlan (?) nőt ölt meg, ahogy szokták mondani: különös kegyetlenséggel. Úgy tűnik, az ügy elévül, egy marad a sokezer felderítetlen eset közül.

És 15 évvel később megjelenik egy könyv a következő címmel : „ÉN VAGYOK A GYILKOS”…..

… a történet pedig itt válik igazán izgalmassá…

A főszerepeket a rendező Jung Jae-youngra és Park Si-hoora bízta – bizton mondhatjuk, hogy telitalálat volt!

 

The man from Nowhere – Bácsi (bemutató:2012)

 

Bizony! „Bácsi” címmel ezt a filmet a magyar mozihálózat is bemutatta még az év végén. Valljuk meg, ez azért ritkaság, igaz? Az sem véletlen, hogy a film óriási sikert aratott nem csak otthon, Koreában, hanem Ázsia-szerte. Ez nagy részben köszönhető a megrendítő forgatókönyvnek, no és persze a film főszerepét nem akárhogy alakító Won-Binnek...

Egy múltját takargató, rejtélyes múlttal rendelkező és szófukar, ám békés természetű zálogház-tulajdonos ártatlan jó barátságba kerül egy kedves kislánnyal. Egy nap a kislány nyomtalanul eltűnik és úgy látszik, csak egy ember ered a nyomába, hogy megmentse és bosszúhadjáratot indítson a szervkereskedő bűnbanda ellen.

„Ha meg is találom a kislányt, ti ketten akkor is meghaltok” – ez a mondat akkoriban szlogenné vált Koreában a gyakori hasonló esetek miatt…

Az alábbi két hozzászólás pedig a magyar Port oldalon jelent meg:  

2012. máj. 27. 02:42 | 1/2

Ritka jó film. Minden van benne, ami egy jó akciófilmhez kell.

2013. dec. 23. 22:21 | 2/2

Egy kezemen meg tudom számolni, hány filmen hatódtam meg eddig. Ez köztük van. Nem gondoltam volna, hogy épp egy távol-keleti film éri el ezt.

 

Commitment – Ígéret  (bemutató: 2013)

Amikor a New York-i Mozimúzeumben bemutatott filmek listáját összeállították, valószínűleg kalkuláltak ennek a filmnek a sikerével. A téma népszerű, sajnos nagyon aktuális és politikai motívumoktól kicsit sem mentes. Ráadásul azokat a koreai mai fiatalokat kívánja megszólítani, akik sokszor még ma sem értik,hogy mi közük is van a két Korea elszakításának problémájához.

A film főhőse egy észak-koreai tizenéves fiatalember, aki az ottani körülményekhez képest nagyon is kivételezett, szinte burok-beli életet él kishúgával együtt. Nincsenek előítéletei, zongoraművésznek készül. Egy napon drámaian megváltozik az élete, apját dicstelen módon eltüntetik, őt pedig húgával együtt munkatáborba hurcolják…

 

Lassan kiderül, mi is áll a háttérben: édesapjuk Észak-Korea kémelhárító tisztje volt, de elvétette a küldetését és nem ölte meg a dél-koreai magasrangú célszemélyt. A fiú választás elé kerül: vagy végrehajtja édesapja ehibázott küldetését, vagy megölik a húgát. Így hát nem marad más választása, minthogy apja helyett elinduljon Dél-Koreába…

A címszerepet a rendező nem másra mint a K-Pop sztár „T.O.P” becenévre hallgató Choi Seung-hyunra bízta (Bigbang formáció), így a fiatal nézők is csak úgy tódultak a filmre.

És talán sokan közülük megértették, hogy ezen a fájó kérdésen az  ő generációjuk sem léphet át még nagyon sokáig.