Dagadó költségek, apadó közönség

Merre tovább koreai film?

Nekünk még mindig órásinak tűnnek at alábbi számok, de a koreai tömegfilmek szponzorait ez cseppet sem vigasztalja. Ugyanis hét év óta most először csökkent a méregdrága költségvetéssel készült, szuperprodukcióknak szánt filmekre tóduló nézősereg száma, így alaposan lelohasztotta a befektetők álomprofit-reményeit.

A tények makacs dolgok, és a következőkről árulkodnak:

 2013-ban a mozilátogatók száma megütötte 200 milliót, majd folyamatosan, évről évre emelkedett. Azonban a Koreai Filmtanács (KOFIC) a múlt éve eredményeiről beszámolva arról tudta tájékoztatni az érintetteket (alkotók, forgalmazók, közönség, stb.), hogy az elmúlt egy év alatt 280 ezerrel kevesebben voltak kíváncsiak a hazai mozifilmekre.

 

Baj van a kasszasikernek szánt filmek portáján

Train to Busan (Gong Yoo és Ma Dong)

 

A szakemberek úgy találták, hogy 2016-ban alig született olyan tömegfilm (akció, thriller, horror, katasztrófa, stb.), amelyek általában nagy számban vonzzák a közönséget. Ez alól kivételt képez a zombi-témához megrázó módon hozzányúló film, a „Train to Busan”, ez volt tavaly az egyetlen film, aminek nézőszáma meghaladta a 10 milliót. 

  

 A Violent Prosecutor 

 

A „Violent Prosecutor” nézőszáma (olyan sztárokkal, mint Hwang Jung-min és Kang Dong-won) alulról  közelítette meg a 10 milliót.

The Age of Shadows

 

Tunnel

 

Hiába kapott szakmai elismeréseket a „The Age of Shadows” (Song Kang-ho, Gong Yoo)   és a más ázsiai országokban népszerű „Tunnel” (Ha Jeong-woo, Bae Dona),  a hazai nézők száma jóval elmaradt a bűvös 10 milliótól.

Pandora

 

De nézőszám és bevétel tekintetében nagyon elmaradt a várakozásoktól a 15.5 milliárd won költségvetésű film, a Kim Nam-gilt és Jung Jin-youngot felvonultató „Pandora” a 4 és fél milliónyi mozilátogatóvall, sőt, a nagy garral beharangozott, olyan nevekkel felturbózott mozi is ( „Master”), mint Lee Byung-hun, Kang Dong-won és Kim Woo-bin, a maga 7 és fél millió nézőjével.  

Ez persze távolról sem azt jelenti, hogy ezek a filmek megbuktak, sőt ellenkezőleg, mégis csak ezek vonzották a koreai mozilátogatók nagy többségét! Mindösszesen annyi, hogy a magánbefektetők és szponzorok nem jutnak a remélt nyereségükhöz, vagy nem annyihoz. (Ezért mi olyan nagyon nem búsulunk…)

Master

 

Természetesen az ügyet máshogy is látó kritikusok is megszólaltak.

„Tanulságok vannak bőven” – fejtette ki elég kemény véleményét Kang Yoo-jung filmkritikus. „ A koreai tömegfilmek jó része újabban sajnos sablonos és előre megjósolható mozzanatoktól hemzseg. Ennek oka az, hogy a producerek és a rendezők a jól kipróbált, letesztelt fogásokat alkalmazzák.”

Haeundae (2009)

 

A kritikusok jelentős része úgy véli, a „Pandora” a 2009-ben készült katasztrófafilmre, a „Haeundae”-re emlékeztet, a hatalmasok pénzéhsége és felelősség alól való menekülése pedig már sajnos a mindennapokhoz tartozik. A „Master” nagyon sok elemében hasonlít a 2012-es „The Thieves”-hez és a 2015-ös „Inside Men”-hez képest sem igazán tudott igazán újat felmutatni.

„Úgy tűnik, elmúltak azok az idők, amikor a nézőnek még a társadalom és a politika visszásságai okoztak katarzist egy moziban. A „Master” és a „The King” végül is az „Inside Men” és a „Veteran” nyomdokaiban lépdelnek, de sajnálatos módon semmi újdonsággal nem tudtak előrukkolni sem tartalomban, sem a megoldásokban.

 

Hiányoznak a minőségi romantikus és ifjúsági filmek

Hókirálynő

 

Az elemzők úgy vélik, egy jóval szélesebb korosztály igényeit kellene figyelembe venni, hiszen például a gyerekes családokat külföldi mesefilmek és animék csábítják el, és bizonyára sokakat érdekel a kliséktől mentes romantika is.   

„Sokkal több minőségi filmre, sokkal szélesebb és színesebb műfaji palettára van szükség”- véli Choi Kwang-hee kritikus – „és nemcsak a nyári, meg a Karácsony környékére koncentrált dömpinggel, hanem egész évben, és egyenletesen elosztva. Úgy vélem, a legfontosabb, kiváltságokat élvező produkciós stúdiók dominanciája oda vezetett, hogy a filmkészítők nem nagyon vállalkoznak arra, hogy kalandosabb és romantikusabb témákat találjanak ki. Azt hiszem, az íróknak és a rendezőknek sokkal, de sokkal leleményesebbnek és bátrabbnak kell lenniük, ha ismét fel szeretnénk virágoztatni a koreai filmet”  

 

Mi vár ránk 2017-ben?

A "Battleship Island" sztárjai 

 

Nos, ennek hamarosan egy külön cikket szentelünk, de az biztos, hogy az igen nagy durranásnak és kasszasikernek szánt, 20 milliárd won költségvetésű „Battleship Island”-ban (Hwang Jung-min, Song Joon-ki, So Ji-sub) ismét sokan reménykednek. Mi is!   :-)

 

// 2017. január 26. //

(A bejegyzés a KOBIZ cikke nyomán készült)

Téma: Dagadó költségek, apadó közönség

Dátum: 2017.01.30

Feladó: Fifi

Tárgy: Koreai filmek

Haha!
Szeretnék én annyi jó magyar filmet látni és fele annyi magyar nézőt látni a honi mozikban !!!

Új hozzászólás hozzáadása