A TIGRIS

 
 
 

Óriási sikerre számíthat, és hihetetlen várakozás előzte meg PARK Hoo-jung rendező új filmjét, a „Tigrist”, s ennek több oka is van. Egyrészt a tigris Koreának mindig is nagyra tartott, tiszteletre méltó szimbóluma (gondoljunk az államalapítás legendájára), másrészt a kiemelkedően ígéretes szereplői gárda, harmadrészt a film üzenete és filozófiája, negyedrészt pedig ott van a kasszasikert tartogató látványosság.   

A film két dologra fókuszál: legfontosabb szereplője maga a már utolsó szabadon élő tigris, a másik pedig az ember, a tigrisvadász. Olyan korban vagyunk, amikor egy ősi kultúrára épülő világ örökre letűnik, mert a helyét egy új, modernebb (?) kor veszi át. Ez persze így van rendjén, de milyen áron?

Az 1920- as években járunk az ekkor már japán megszállás alatt álló Koreai-félszigeten.  A Jiri-hegység vadregényes vidékén él Chun Man-duk, a híres vadász és tizenhat éves fia Seok.

A megszállt ország szívében, felsőbbrendűsége teljes tudatában parancsnokol egy magas rangú japán tiszt (Ren Osugi japán színész alakításában), akinek legkedvesebb hobbija, hogy vadállatokat ölessen, és kitömessen.  Tudomására jut, hogy a hegyekben valahol ott él Korea utolsó, rettegett emberölő tigrise, és fejébe veszi, hogy megszerzi a nemes trófeát. 

Parancsa nyomán vadászcsapat szerveződik, akik között ott vannak Chun régi vadásztársai, Goo-gyeong (Jung man-sik alakításában) és Chil-goo (Kim sang-ho), és persze japán vállalkozó szellemű önkéntes katonák, akik jó mulatságnak tartják a vérengzést.

Ez a tigris azonban korántsem könnyű préda. A koreai hegylakók által „ A hegy istenének” nevezett nemes vad nevéhez méltóan viselkedik, végig figyeli, de először kikerüli a vadászokat. Azonban, ahogy nő az életére törők agresszivitása és durva kegyetlenkedése, a tigris harci kedve, dühe és vérszomja is feltámad. A vadászcsoport küldetése súlyos katasztrófába látszik torkollni, amikor a japán vezetők könyörgőre fogják,és rá akarják beszélni a veterán Chunt, hogy vegye át a vadászcsapat vezetését. Chun azonban azt állítja, hogy már évtizedek óta nem fogott fegyvert…  

   

 

Itt akár vékony jégre is tévedhetne a film, mert gyanús hasonlóságot mutathatna a westernek számtalan variációival, amelyekben az ősi föld védői és az új hódítók közötti konfliktus áll a középpontban. 

Park rendező – aki leginkább a 2012-ben forgatott noir filmjéről, a „New World”-ről ismert a mi számunkra is, a sajtótájékoztatón elmondta, hogy a tigrist inkább a természet részeként kívánta ábrázolni, semmint vérengző fenevadként. Tagadhatatlan, hogy az Ő eltűnésével egy régi, ősi világ is elsüllyed. Az analógia nyilvánvaló: ahogy a „hegy” sem lesz már soha olyan, mint amikor még Ő itt vadászott, úgy ez után az idegen leigázás után Korea sem olyan többé, amilyen ősidők óta volt. Valami végérvényesen eltört, és visszavonhatatlanul elsüllyedt.

A film több szempontból is óriási sikerre számít, hiszen a címszereplő nem más, mint a már ikonikussá vált „Admirális”, CHOI Min-sik. Tizenéves fiát megdöbbentő hitelességgel alakítja SUNG Yoo-bin, és ott találjuk még a „Veteran”-ból jól ismert JUNG Man-sik-ot is.  

A siker egy másik záloga lehet, hogy mind a gondolkodni szeretők, mind pedig a kasszasikernek számító filmek kedvelői rajonghatnak érte. A film ugyanis nincs híján az elgondolkodtató mondanivalónak sem, és nem szűkölködik a legújabb technikákat felvonultató látványelemekben sem.    Bemutató: 2015. december 16.